Válasszon nyelvet!

Címlap Hagyomány/Rendezvény Egyéb programok
Az MTA Nyelvtudományi Intézetében jártunk
2014. november 20. csütörtök, 13:08
2014. november 19-én Sziklainé Leposa Márta tanárnő vezetésével ellátogattunk a Magyar Tudományos Akadémia Nyelvtudományi Intézet Többnyelvűségi Kutatóközpontjának Nyílt Napjára, ahol számos érdekes foglalkozás várt bennünket. Először egy előadást hallgattunk meg, ami az otthonról hozott nyelvről és az iskolai nyelvről szólt. Érzékenyítő feladatokat oldhattunk meg a siket közösség mindennapjainak jobb megismerésére, így pl. játékos feladatokon keresztül ismerhettük meg egyes szavak jelnyelvi jelentését, valamint megtanultuk saját nevünket eljelelni. Ismerkedhettünk a cigány nyelvvel, behatóbban tanulmányozhattuk a számunkra cseppet sem ismeretlen magyarországi német nyelvjárásokat, vagy éppen a nyelvrokon finn nyelvet. Utóbbit boncolgató workshopon pl. finn és magyar szavakat kellett összepárosítanunk, "kódoló táblák" segítségével kérdésekre válaszolnunk. Összességében nagyon érdekes benyomásokat és inspirációkat szereztünk, és még ajándék reklámanyagot is kaptunk útravalóul...:)  Nagyon közvetlenek és kedvesek voltak velünk. Ha lehetőségünk nyílna, szívesen vennénk részt hasonló jellegű előadásokon, ahol meg több élethelyzetet megismerhetnénk.

Kovalik Niki, Welsch Lilla, Megyes Krisztina és a többiek:) beszámolója alapján...

A képre kattintva további fotók jelennek meg...

Szemrevaló 2014
2014. október 12. vasárnap, 16:39

Lassan már hagyománnyá válik, hogy iskolánk több csoportja is részt vesz a Goethe Intézet által szervezett "Szemrevaló" filmfesztiválon.
Ebben az évben is lehetőségünk nyílt válogatni a legújabb német, osztrák, valamint svájci filmek közül. A szórakozáson és vidám jeleneteken kívül a "Szilánkpark" és "Családban marad" című filmek olyan problémákat és szituációkat is tematizáltak, melyek a magyar fiatalok életében is előfordulhatnak, így a diákokat a saját világukról való elmélkedésre is sarkallják. A fotókon a 12.B, 10.B és 10.D osztályok (és Jakus tanárnő:)) láthatók a Művész Moziban.

Tantestületi továbbképzés (2014): Bátya- Kalocsa- Harta
2014. október 06. hétfő, 13:05
2014. október 3-án tantestületünk egynapos kihelyezett továbbképzésen vett részt. A Bátya - Kalocsa - Harta utat bejárva (köszönet illeti a  Pesterzsébeti Német Nemzetiségi Önkormányzatot, amely a különbuszt biztosította számunkra) nagyon érdekes és tanulságos helyeket kereshettünk föl.
A bátyai paprikafeldolgozó üzem után, Kalocsa város látványosságai következtek, majd Harta (Hartau), a hagyományait őrző nagyközség igen szívélyes vendéglátását élvezhettük. A helyi Német Nemzetiségi Önkormányzat szervezésében hiteles és szakértő idegenvezetőkkel tekinthettük meg a gondosan berendezett tájházat, a bútorfestő műhelyt, és a Hagyományőrző Egyesület tagjaival is megismerkedhettünk.

Ezúton is köszönjük a Pesterzsébeti és a Hartai Német Nemzetiségi Önkormányzat támogatását a továbbképzés megvalósításához!

A képre kattintva további fotók tekinthetők meg...

Vízitábor 2014 júliusa
2014. szeptember 24. szerda, 14:37

2014 júliusában diákjaink Krausz tanárnő vezetésével a Tisza-tó környékén vízitáboroztak. Evezés, motorcsónakos kirándulás, főzöcskézés, strandolás... és még sok más. Élményeikből egy diákbeszámoló ad ízelítőt:

Tesiórán értesültük a hírről, hogy idén Éva néni megszervezi a vízi tábort. Hosszas gondolkodás után eldöntöttük, hogy elmegyünk és elsajátítjuk az evezés fortélyait.
A megjelölt időpontban nagy lelkesedéssel gyülekeztünk a buszpályaudvaron, de a 4 órás út lelohasztotta kicsit a kedvünket. Hosszú, izzasztó séta után elértük el célunkat, az Albatrosz kikötő kempingjét a Tisza-tónál. Mire megérkeztünk jócskán beborult az ég, ez viszont nem tántorított el minket attól, hogy (egy kis gyorstalpaló után) vízre szálljunk. Az első „bemelegítő” túránk, röpke két órás volt. Éreztük is rendesen a hatását, miután kiszálltunk a kenukból. Másnap dupla ekkora túrát tettünk meg, de enyhített a fájdalmunkon a finom vacsora. A 3. napon ellátogattunk a poroszlói Ökocentrumba, megnéztünk egy 3D-s természetfilmet, majd felmentünk a kilátóba, ahonnan gyönyörű kilátás nyílt a Tisza-tó környékére. A szerdát vártuk a legjobban, mert ezen a napon a motorcsónak kényelméből  élvezhettük  a Tisza élővilágát, nem mellesleg  a strandra is elmentünk. A csütörtök volt a legkeményebb nap, mert ekkor eveztünk a legtöbbet. Viszont az este kárpótolt minket, mert elmentünk breakdance-elni, dodzsemezni. Az utolsó napon kimentünk a partra, lehetőségünk volt elbúcsúzni a gyönyörű Tiszától. A hazafele út ismét hosszúra nyúlt, de sok élménnyel gazdagodva tértünk vissza Budapestre.
Reméljük jövőre is megrendezésre kerül a tábor, és akkor még több lelkes jelentkezővel utazhatunk el!smiley

A képre kattintva további fotók tekinthetők meg...

Lengyel-német diákcsoport látogatott hozzánk
2014. június 04. szerda, 10:56

Június 4-én egy lengyel-német diákcsoport látogatott gimnáziumunkba. Egy rövid prezentáció, egy közös táncóra, és néhány óra hospitálás keretében ismerkedtek az iskolánkban folyó nemzetiségi oktatással. Reméljük, hasznosan és kellemesen telt számukra a nap, további jó időtöltést kívánunk Budapesten!

9NA, 9NC: Segíteni jó!
2014. május 18. vasárnap, 17:17

Április 15-én iskolánk 9.NA és 9.NC osztályának tanulói – Toroczkay Erika tanárnő kezdeményezésére, és osztályfőnökeik, Szép Tímea tanárnő és Szabó Mátyás tanár úr vezetésével –  látogatást tettek a Wesley János Lelkészképző Főiskola VIII. kerületi óvodájában. Az intézmény rendkívül nehéz körülmények között élő – sok esetben hajléktalan – családok gyermekeit fogadja be és gondozza nap mint nap. A diákok az azt megelőző hetekben rengeteg ruhát és játékot gyűjtöttek össze, amit ezen a napon adtak át az óvodásoknak. Az egyik érintett tanuló így emlékezett vissza a látogatásra:

Az óvodában tett látogatás nagy hatást tett ránk. A legszebb a kicsik mosolya volt, mikor meglátták a ruhákkal és játékokkal teli zsákokat. Mindezt egy szép dallal köszönték meg nekünk, ami igazán aranyos volt tőlük. Később játszottunk velük egy kicsit, és meglepődve tapasztaltuk, hogy velünk – számukra idegenekkel is – milyen közvetlenül és kedvesen viselkednek. Jó érzéssel töltött el, hogy örömet szerezhettünk nekik, így boldogan tértünk haza! :)

A képre kattintva további képek tekinthetők meg...

Országos Német Nyelvű Szavalóverseny - 2014. május 16.
2014. május 16. péntek, 08:30
A hagyományoknak megfelelően idén is iskolánk adott otthont a Magyarországi Németek Országos Önkormányzata szervezésében megrendezésre kerülő Országos Német Nyelvű Szavalóversenynek. Az ország három nagy régiójából (1. Nyugat- és Észak-Dunántúl (6 megye) + Budapest, 2. Dél- és Kelet- Dunántúl (Baranya, Tolna, Somogy), 3. a Dunától keletre+Pest) összesen több mint 200 tanuló érkezett, hogy vagy "Hochdeutsch", vagy "Mundart" kategóriában, ki-ki a maga korosztályában előadja szavalatát.
Öröm volt látni, hogy sok diákot, tanáraikon kívül szülei és nagyszülei is elkísértek. A zsűrinek nem volt könnyű dolga, hiszen rengeteg felkészült, kiváló előadó között kellett rangsorolniuk. Sajnos dobogós hely minden kategóriában csak három van, de szívből állíthatjuk, hogy minden versenyző győztes valahol, hiszen nem kis munka és izgalom árán jutott el idáig.
Külön öröm számunkra, hogy iskolánk mind a négy döntőbe jutott tanulója is igen előkelő helyen végzett: Babocsay Csenge a 2., Kalácska Dominika a 4., Török Anna az 5., Knapp Mercédesz a 6. helyen zártak. Mindannyiuknak és természetesen felkészítőtanáraiknak, Guoth-Fridrich Erika és Jakus Enikő tanárnőknek is szívből gratulálunk!
Minden szavalót és vendéget jövőre is nagy szeretettel várunk!

Londonban jártunk... (2014)
2014. május 12. hétfő, 06:43
A múlt hónapban húsz lelkes DNG-s diák vágott neki egy hatalmas 5000 kilométeres útnak, hogy megtekintsen 3 csodálatos világvárost: Brüsszelt, Londont, Párizst és mindemellett az angol nyelvet a való életben is gyakorolhassa.
A hajnali órákban való kelés egyáltalán nem okozott gondot (no, jó, legyünk őszinték azért iszonyat nehéz volt felkelni. Valljuk be, nem a szomszéd községbe indultunk…) Könnyek helyett inkább izgatottan, mosollyal arcunkon intettünk búcsút Budapestnek, hogy átszelhessük Európát.
Első napi fárasztó utazásunk után a német holland határon fekvő Aachenban hajtottuk álomra fejünket. Másnap rögtön Brüsszel felé vettük az irányt.
Telt-múlt az idő, ürültek a kávéspoharak. Ki-ki a maga kedvére való tevékenységgel szórakoztatta magát, vagy éppenséggel a mellette, vagy előtte ülőt.smiley
Még délelőtt beértünk Európa fővárosába: Brüsszelbe. Itt egy rövid városnézésben lehetett részünk. Megnéztük a káprázatosan szép főteret, a szórakozó negyedben a „pisilő kislányt”, majd természetesen férfi változatát a „Manneken pis-t” is. Mindannyiunknak lehetősége volt a méltán híres belga csoki megkóstolására és vásárlására is, hogy az otthoniak se maradjanak ki a kulináris élvezetekből.
Sajnos nem maradt több időnk és utunkat folytatni kellett London felé. Hihetetlen érzés volt, amikor megtekintettük a Brit-szigeteket. Sokan „eufórikus” állapotba kerültek. A Calaisból Doverig tartó utat egy óriási komppal tettük meg, ahol luxus körülmények között kelhettünk át a La Manche csatornán. Amint angol földre léptünk, akadt, ki cipőjét, pulóverét és önuralmát elhajítva rögtön az óceánba gázolt, mások beérték az óceán látványával is.smiley
Estefelé értünk be a brit fővárosba, amit egyben a világ fővárosaként is tartanak számon. Itt brit családoknál voltunk elszállásolva, így testközelből ismerhettük meg az angol szokásokat és életmódot.
Londoni napjaink verőfényes napsütésben teltek, ami ritkaságnak számít a szigetországban. Londoni városnézésünket a London Eye-jal indítottuk. Innen csodálatos kilátás tárult az egész városra. Ezután buszos városnézés keretében néztük meg a Westminster negyed kötelező látnivalóit (többek között a Big Bent, Buckingham-palotát és a St. James parkot). Városnézésünket a Trafalgar square-rel zártuk, itt kaptunk egy kis szabadidőt. De még ezzel sem ért véget aznapi programunk: a világ egyik leghíresebb múzeumát, a British Museumot barangolhattuk be.
A következő napunk szintén egy világhírű múzeummal, a Natural History Museum-mal vette kezdetét. Ahogyan az előző napon a British múzeum a történelem iránt érdeklődőknek, ez a természet „szerelmeseinek” jelentett különleges élményt. A nap további részét a London melletti Windsorban töltöttük, ahol a királynő nyári rezidenciáját és a brit uralkodók temetkezési helyét szemléltük meg. Utolsó londoni napunkon, az Oxford Streeten „shoppingoltunk”, majd a Towerban (ami VIII. Henrik kedvelt kivégzőhelyéül szolgált) a koronázási ékszereket csodálhattuk meg. Megpillanthattuk a híres hollókat, tehát megbizonyosodhattunk, hogy biztosan sokáig fenn fog még állni a királyság.
A Tower után a Temzén elhajókáztunk egészen Greenwichig. A csillagvizsgálón fut át a föci órákon tanult nulla hosszúsági fok. Izgatottan, ugrándozva, fényépezkedtünk a nyugati és keleti félgömb határán…
Sajnos londoni tartozódásunk ezzel végéhez ért, de mindenki nagyon várta, hogy miután ismét átkeltünk Dovernál, másnap délre Párizsba érjünk.
A művészetek fővárosában a hosszú sort és „szuvenír árusok” nyomulását leküzdve feljutottunk az Eiffel toronyra. A gyönyörű panoráma mindenért kárpótolt.
Egy buszos városnézés után fáradtan, honvággyal, de tarsolyunkban rengeteg élménnyel indultunk haza a már megszokott forgatókönyv szerint.
Budapesten mindenki meghatódva kezdte mesélni családjának a véget nem érő élménybeszámolóját.
Ezúton szeretnénk megköszönni minden résztevő nevében Dézsi tanárnő és a Study Tours munkatársainak áldozatos munkáját!
Úgy gondoljunk, nagyon szerencsések vagyunk, hogy egy hét alatt „végigfuthattunk”szinte egész Nyugat-Európán és az angol nyelvtudásunkat ilyen interaktív módon fejleszthettük.
Reménykedve várjuk már a jövő évet. Ki tudja? Talán ismét részt vehetünk egy ilyen csodálatos, élményekben gazdag túrán. Nos, mikor kezdjük el szervezni? ;) (
Babocsay Csenge, Majeczki Martin)

A képre kattintva további képek tekinthetők meg...

Májusfaállítás és hagyományőrző táncok bemutatása Dunaharasztin
2014. május 05. hétfő, 06:25

A 11. B osztály május 1-én Dunharasztiban járt: a hagyományoknak megfelelően májusfaállítással és tánccal ünnepelte a napot. A programról Majeczki Martin írt rövid beszámolót...

Osztályunk május 1-én Dunaharasztiban járt, ahol a hagyományőrző májusfaállítás keretében volt alkalmunk arra,hogy bemutathassuk táncunkat. A délután Gyarmati Zsaniéknál indult. Miután megvolt a kötelező fellépés előtti próba, a tájházhoz mentünk, ahol iskolánk volt tanítványa és egyben a rendezvény főszervezője, Wágner Flóra nagyon kedvesen fogadott minket. Mindannyian kaptunk egy májusfát szimbolizáló feldíszített nyárfagallyat, ezzel vonultunk zenei kísérettel a helyi kocsmához, ami már a régi időkben is a májusfaállítás helyszínéül szolgált. Itt a fiúk alaposan "megszenvedtek", hogy az igazán méretes fát fel tudják állítani a szeretett leányoknak. Ezután következett nagy sikerű fellépésünk és a helyi tánccsoportok műsora. Majd este az "Unterrock" Zenekar szolgáltatta a talpalávalót. Köszönjük szépen Flórának és a Dunaharaszti Német Nemzetiségi Önkormányzatnak a lehetőséget, és Zsaninak, hogy megszervezte ezt a szép napot.
A képre kattintva további képek tekinthetők meg...

Cseh Tamás "Csönded vagyok" című dala Szlovicsák Benedek és Kotán Tamás előadásában
2014. április 14. hétfő, 09:19

A következő videóra kattintva megtekinthető Szlovicsák Benedek és Kotán Tamás előadásában Cseh Tamás "Csönded vagyok" című dala, melyet többek között a "Salziger Kaffee" projekt keretében szervezett kiállítás megnyitóján is előadtak.